تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
5
امیرعبداللهیان:

منطقه هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد

  • کد خبر : 1917
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
منطقه هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با نیویورک تایمز خطاب به مقامات کاخ سفید با بیان اینکه اگر به دنبال بالا بردن شدت جنگ در منطقه هستید، باید مسؤولیت آن را هم بپذیرید، گفت: منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد.
 

logo
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ | چهارشنبه ۰۱ نوامبر ۲۰۲۳ | ۲۲:۰۴:۲۲
اخبار داغ
  1. افزایش درگیری در خاورمیانه (به خصوص با ایران) می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد
  2. مسئول سازمان لیگ: اسپانسرهای کوچک شاید بدهکاران بزرگ سابق باشند
  3. ناکامی فدراسیون فوتبال، طارمی و حزباوی در فستیوال/ اولادقباد؛ بهترین فوتسالیست قاره آسیا
  4. لطفا شکل بازی‌تان را عوض کنید
  5. آخرین اخبار از بیست و چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی/ افزایش شمار شهدای غزه به ۸۵۲۵ نفر
  6. دلارزدایی موجب تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در مقابل تحریم‌ها و تهدیدهاست
  7. تلاش آمریکا برای اتهام زنی به ایران/ کاخ سفید از نابودی رژیم صهیونیستی در هراس است!
  8. بیمارستان‌های غزه دیگر جای امنی نیست؛ غزه زیر بمباران اشغالگران
  9. تصورات پوشالی صهیونیست‌ها با طوفان الاقصی فروریخت/ اسرائیل محکوم به شکست است
  10. امروز ملت غزه عاشورایی مبارزه می‌کنند
  11. ۲۲۰ هزار خانوار مشمول دریافت زمین رایگان برای ساخت مسکن ویلایی هستند
  12. ابلاغ آیین نامه اعطای وام ساخت مسکن روستایی باید زودتر عملیاتی شود
  13. توجه غرب از کی‌اف به غزه معطوف شده است/ معادلات غرب آسیا برای تمام دنیا اهمیت دارد
  14. آخرین اخبار از بیست و چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی/ شمار شهدای غزه به ۸۳۰۶ نفر رسید
  15. هانگ‌ژو زیر ذره‌بین؛ از وعده‌های پرطمطراق قایقرانی تا ناکامی در استخر!
  16. با حکم رهبر انقلاب «حسین دهقان» رئیس بنیاد مستضعفان و «پرویز فتاح» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شدند
  17. قصه پرغصه فلسطین و عملیاتی که ابهت آن غیر قابل انکار است
  18. شیوه‌نامه چگونگی تشخیص رشد و کمال عقل افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال ابلاغ شد
  19. قطار پیشرفت سینما به راه افتاده، نخاله‌ها پیاده شوند!
  20. آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها حمایت تمام عیار می‌کنند

امیرعبداللهیان:

منطقه هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد

 منطقه هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با نیویورک تایمز خطاب به مقامات کاخ سفید با بیان اینکه اگر به دنبال بالا بردن شدت جنگ در منطقه هستید، باید مسؤولیت آن را هم بپذیرید، گفت: منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به نیویورک با روزنامه نیویورک تایمز گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

* حماس خودشان تصمیم گرفتند و خودشان عمل کردند

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفرش و رایزنی‌های انجام شده و احتمال وقوع جنگ در منطقه غرب آسیا اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که اکنون در منطقه غرب آسیا جریان دارد. سفر من به نیویورک با هدف حضور در نشست مجمع عمومی صورت گرفت. البته مایل بودم سه شنبه به نشست شورای امنیت برسم اما قبل از آن، نشست موسوم به ۳+۳ یعنی کشورهای قفقاز جنوبی با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان در تهران در حال برگزاری بود و نتوانستم به موقع به نشست شورای امنیت برسم. فکر می‌کنم اگر بخواهم  روی مباحث سیاسی تمرکز کنم، باید بگویم در حال حاضر در بحران فلسطین در چه نقطه‌ای هستیم. روز ۷ اکتبر، یک اقدامی را حرکت آزادی بخش حماس انجام داد که یک جنبش فلسطینی است. آنها خودشان تصمیم گرفتند و خودشان عمل کردند. مبنایی برای عمل خودشان داشتند و این مبنا بر می‌گشت به ریشه اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل.

وی ادامه داد: در عین حال، آنچه تصمیم حماس را برای انجام این عملیات در داخل سرزمین‌های اشغالی تشدید کرد، اقدامات افراطی نتانیاهو در ماه‌های اخیر در مقابله با ساکنان فلسطینی غزه و کرانه، توهین به مسجدالاقصی که برای مسلمانان و حتی مسیحی‌ها مکان مقدسی است و اقدام برای یهودی سازی مسجدالاقصی بود. ما تلاشمان متمرکز است بر اینکه حملات سازمان یافته رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان در غزه و کرانه متوقف بشود، کمک‌های انساندوستانه به طور گسترده وارد غزه بشود و در دسترس مردم قرار بگیرد و در عین حال کوچ اجباری ساکنان غزه از شمال به جنوب متوقف شود. این سه ضلع کار سیاسی است که در منطقه ما، بین کشورهای اسلامی و عربی روی آنان تمرکز شده است.

امیرعبداللهیان به دیدارش با گوترش دبیرکل سازمان ملل هم اشاره کرد و گفت: در ملاقاتی که با آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل داشتم، ایشان هم بر این موضوع تمرکز دارند که در توقف جنگ و ارسال کمک‌های انسان دوستانه بتوانند گام هایی بردارند. اما بخش دوم کار به این بر می‌گردد که آمریکا به برخی طرف‌ها و ایران پیام دادند، اول اینکه «لطفا خویشتنداری کنید»، دوم «ما خواهان جنگ نیستیم»؛ اما در عمل خودشان یک طرف جنگ و آن هم طرف رژیم اشغال‌گر قرار دارند.

* آمریکا به دنبال تشدید شدت جنگ

این دیپلمات ارشد ایرانی با تأکید بر اینکه آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد دیگران را توصیه به خویشتنداری بکند اما خودش نسبت به وضعیتی که وجود دارد خویشتنداری نکند، خاطرنشان کرد: ما درک می‌کنیم که آمریکا به دنبال توسعه جنگ نیست، اما به دنبال تشدید شدت جنگ است. چرا که با حضور سیاسی، کمک‌های تسلیحاتی و مالی و نظامی آمریکا، رژیم اسرائیل دارد به تشدید جنگ تشویق می‌شود. نتیجه این شده است که در حدود سه هفته، آماری که امروز به من داده اند، بیش از ۷۳۰۰ فلسطینی غیرنظامی کشته شده‌اند.

* مقاومت خودشان سلاح و حتی پهپاد تولید می‌کنند

خبرنگار خطاب به امیرعبداللهیان با بیان اینکه «گفتید نیروی حماس خودش تصمیم می‌گیرد و دلایل خودش را دارد، اما می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران از کشورهای حمایت کننده حماس است؛ هم از لحاظ مالی و هم از نظر تکنولوژی برای ساختن سلاح و راکت. این ها مواردی است که ایران چندین بار گفته است. فکر می کنم سرلشکر فدوی چند روز پیش گفتند «با کمک ایران بود که فلسطینی‌ها از تیرکمان و سنگ رسیدند به پهپاد و موشک». از امیرعبداللهیان پرسید «ایران چقدر در جریان این عملیات بود؟ آیا مثلا کسی مثل سردار قاآنی که با محور مقاومت در تماس هستند، اطلاع داشتند (از این عملیات) این ارتباط به چه صورت است؟» که امیرعبداللهیان پاسخ داد: حماس، حزب الله، جهاد اسلامی، سال‌های طولانی است که خودشان امکانات، سلاح و حتی پهپاد تولید می‌کنند. اینکه از کجا تهیه می‌کنند، تهیه این اقلام در دنیای امروز کار دشواری برای آن‌ها نیست، لذا از توانمندی‌های بالای خودشان برخوردار شده‌اند، تجربه چند دوره جنگ با رژیم اسرائیل هم کمک زیادی به آن‌ها کرد که خودشان راه‌های تجهیز، آموزش و آمادگی‌شان را پیدا بکنند.

وزیر امور خارجه افزود: ما ضمن اینکه از حماس و مقاومت در مقابله با پدیده شوم اشغالگری حمایت سیاسی می‌کنیم، معتقدیم که اقدام به مقابله با اشغالگری کاملا در چارچوب اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل انجام می شود. اما تصمیمی که روز هفتم اکتبر توسط حماس گرفته شد، یک تصمیم کاملا فلسطینی است.

* منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال خبرنگار نیویورک تایمز درباره اظهاراتش مبنی بر اینکه منطقه مثل باروت است و ممکن است از کنترل خارج بشود و دست‌ها روی ماشه است، نیز بیان کرد: منظورم دقیقا این است که اگر راه‌حل‌های سیاسی به نتیجه نرسد و استمرار حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه که نتیجه‌ای جز نسل کشی و کشتار جمعی تا الان نداشته، متوقف نشود، شما می‌بینید حتی در بین افکار عمومی و مردم در آمریکا و اروپا هم تظاهرات‌های زیادی علیه این جنگ می‌بینیم.

وی ادامه داد: طبعاً در منطقه ما و در بین ساکنان منطقه و بین کشورهای مسلمان موضوع فلسطین  از حساسیت بالایی برخوردار است و قتل عام مردم در غزه باعث خشم افکار عمومی شده، در نتیجه چنین امری تاثیر دارد بر روی تصمیماتی که در منطقه گرفته می‌شود و همچنین توسط کنشگران و بازیگرانی که در منطقه وجود دارند. برداشت من بعد از اینکه با مقامات عالیرتبه سیاسی از عراق تا قطر تا سوریه و لبنان در منطقه ملاقات کردم و در دو کشور با رهبران حزب‌الله و رهبران مقاومت فلسطینی دیدار کردم، این است. منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد. لذا فکر می‌کنم تا زمان و فرصت کمی که برای راه حل سیاسی و توقف جنگ وجود دارد، اگر اقدامی نشود، انفجار آن بشکه باروت شاید غیرقابل اجتناب باشد. در آن صورت کنترل از دست همه طرف‌ها خارج خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی به کاخ سفید توصیه کرد که اگر واقعا به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستند، برای توقف جنگ تلاش کنند، اما اگر به دنبال بالا بردن شدت جنگ در منطقه هستند، باید مسؤولیت آن را هم بپذیرند.

* گروه‌های مقاومت در منطقه نه از ما دستور می‌گیرند و نه گروه‌های در اختیار ما هستند

خبرنگار نیویورک تایمز با بیان اینکه «طی این دو هفته، نیروهای مقاومت یا شبه نظامی‌های عراق و سوریه به پایگاه‌های آمریکا حمله کردند. دیشب هم آمریکا حمله کرد و گفت ایران پشت این حمله‌هاست، و پایگاه‌هایی که مربوط به سپاه ایران در سوریه است را هدف قرار داده‌اند.» از امیرعبداللهیان پرسید: عکس العمل شما به حمله دیشب آمریکا چه بود؟ آیا ایران از نیروهای شبه نظامی خواسته که به پایگاه‌های آمریکا حمله کنند تا واشنگتن متحمل هزینه یا فشار شود؟ که وزیر امور خارجه پاسخ داد: وضعیت منطقه‌ ما به خاطر شدت جنگ در فلسطین و شدت حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه و کشتار دسته جمعی و قتل عام مردم، شرایطی خاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر افکار عمومی، گروه‌هایی که در این سال‌ها برای مبارزه با داعش در عراق، سوریه و منطقه به وجود آمدند و برای مبارزه با داعش اقدام کردند، هم از هر اقدامی که منطقه را به بی‌ثباتی بکشاند و احساس کنند امنیت خودشان یا منطقه در خطر است، راساً خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند. آن‌ها نه از ما دستور می‌گیرند و نه گروه‌های در اختیار ما هستند. اساسا تعبیر این که این گروه‌ها جنگ نیابتی یا اقدام نیابتی از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌کنند، تعبیر کاملا غلطی است.

*  در مورد فلسطین، همیشه با صدای بلند و شفافیت مواضع را اعلام کرده‌ایم و نیازی به پنهان‌کاری نداریم

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم اقدامی کنیم با شفافیت و صراحت همواره مواضع‌مان را اعلام می‌کنیم. ما در مورد فلسطین، همیشه با صدای بلند و شفافیت مواضع را اعلام کرده‌ایم و نیازی به پنهان‌کاری نداریم. اگر آمریکا به دنبال گسترش دامنه‌ جنگ نیست، باید واقعیت‌های منطقه را خوب ببیند و بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم نگیرد.

*  متناسب با تحولات تصمیم می‌گیریم

خبرنگار سؤال کرد: «خطر اینکه ایران به طور مستقیم وارد این جنگ بشود وجود دارد یا خیر؟ خط قرمز ایران برای اینکه خودش وارد جنگ بشود چیست؟» که وزیر امور خارجه گفت: همه تلاش‌هایمان متمرکز است بر یک راه‌حل سیاسی که حقوق فلسطینی‌ها در آن تامین شود. اینکه در منطقه، شرایط به چه سمت و سویی خواهد رفت، کشورها متناسب با شرایط جدیدی که حاصل می‌شود، تصمیمات خودشان را می‌گیرند و در زمان مقتضی اعلام می‌کنند.

خبرنگار نیویورک تایمز مجددا پرسید: « منظور شما این است که در حال حاضر نمی‌شود گفت که ایران می‌خواهد قطعا وارد جنگ بشود یا خیر؟» که امیرعبداللهیان پاسخ داد: ما می‌گوییم آن چیزی که به نفع منطقه است و به نفع همه کنشگران هست، تمرکز بر راه‌حل سیاسی و توقف کشتار، قتل و عام، و جنایت جنگی علیه مردم فلسطین است. اما زمانی که کنترل در منطقه از دست همه‌ طرف‌ها خارج بشود، یعنی بر امنیت منطقه و امنیت ملی تک تک واحدهای سیاسی که در منطقه هستند، تاثیر می‌گذارد. هر واحد سیاسی متناسب با مصلحت خودش تصمیم خواهد گرفت.

این خبرنگار با بیان اینکه «شنیدم گفته شده اگر آمریکا مستقیم ایران را هدف قرار ندهد، تهران وارد درگیری نخواهد شد.» درباره صحت این موضوع پرسید که امیرعبداللهیان اعلام کرد: اولا جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب امنیت ملی و امنیت منطقه عمل می‌کند، ثانیا متناسب با تحولات تصمیم می‌گیرد. ما گسترش جنگ را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم، اما در صورتی که آمریکا سیاست نادرست کنونی را ادامه بدهد، هر احتمالی در خصوص باز شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل و گسترش جنگ در منطقه متصور است.در صورتی که همچنان آمریکا به حمایت‌های تسلیحاتی، مالی، نظامی و مدیریت حملات نظامیان اسرائیل علیه فلسطین ادامه بدهد، مسؤولیت و پیامدهایش متوجه ایالات متحده است.

خبرنگار نیویورک تایمز سؤال کرد که «اگر اسرائیل به صورت زمینی وارد غزه بشود، حزب الله وارد می‌شود؟» و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: فکر می‌کنم هم مقاومت فلسطینی هم مقاومت در منطقه از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند که نتیجه‌ آن این خواهد شد که امور آن گونه‌ای که رژیم اسرائیل می‌خواهد، پیش نخواهد رفت.

* مقاومت خود تصمیم می‌گیرد

وی در پاسخ به این پرسش که «خط قرمز تعریف شده‌ای است که بتوانید بگویید؟ علیرغم اینکه می‌گویید بیش از هفت هزار نفر کشته شده‌اند، هنوز نیروهای مقاومت وارد نشده‌اند.» اظهار داشت: اینکه مقاومت کی و چگونه عمل خواهد کرد، موضوعی است که خود مقاومت تصمیم می‌گیرد و ما مداخله‌ای در آن نداریم. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های مقاومت دستور نمی‌دهیم. آن‌ها خودشان متناسب با مصالح خودشان و تحولات تصمیم می‌‌گیرند.

* نقش سردار قاآنی در منطقه

خبرنگار نیویورک تایمز سؤال کرد: «پس نقش سردار قاآنی چیست او بر روی نیروی‌های مقاومت نفوذ ندارد؟» که امیرعبداللهیان بیان کرد: سردار قاآنی برای صلح و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم تلاش می‌کند. ما با نیروهای محور مقاومت در مقابله با پدیده‌ اشغالگری و در مبارزه با تروریسم دوست هستیم.

* قطعنامه‌ای که تصویب شد

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص قطعنامه‌ای که روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس تصویب شد نیز اظهار داشت: فکر می‌کنم در سطح مجمع عمومی، در مجموع یک اقدام خوب بود و فضا را برای هرگونه ابتکار سیاسی که منجر به توقف جنایات جنگی در غزه بشود می‌تواند باز بکند و می‌تواند حتی بر روی صدور یک قطعنامه‌ای که در چارچوب رسیدن به توقف فوری جنایات جنگی و ارسال کمک‌های انسان دوستانه باشد، کمک کننده باشد.

خبرنگار گفت «شما قبل از اینکه بیایید به نیویورک، گفته بودید که ایران در جلسه ۳+۳ تلاش کرده با رایزنی با آقای لاوروف و همکاری با چین، قطعنامه آمریکا وتو بشود؟» و امیرعبداللهیان پاسخ داد: ما در این که بخواهیم یگ گروه آزادیبخش را به عنوان یک سازمان تروریستی فلسطینی معرفی بکنند، حتما ملاحظه جدی داریم. ضمنا معتقد هستیم که در هر قطعنامه‌ای، ریشه‌ اصلی بحران کنونی در منطقه‌ غرب آسیا و در مورد فلسطین باید دیده بشود. اینکه قطعنامه‌ای صادر بشود و به ریشه‌ اصلی که اشغال هست توجه نشود، و ریشه را فقط حادثه‌ هفتم اکتبر قلمداد بکند، اینکه قطعنامه‌ای صادر بشود که فقط موضوع غیرنظامیان رژیم اسرائیل دیده شود ولی به مسئله‌ غیرنظامیان فلسطینی و کشتار این عدد بزرگ از ساکنان – غیر نظامی- غزه و کرانه باختری اشاره نشود؛ در خور توجه است.

وزیر خارجه اضافه کرد: لذا، اولا اعضای دائم شورای امنیت خودشان ساز و کار و مکانیسم‌هایی را دارند، ولی طبعا ما هم در خصوص هر قطعنامه ای که در شورای امنیت بخواهد صادر بشود که احساس بکنیم بندهای آن قطعنامه واقع بینانه نیست و کمکی به حل بحران در منطقه نمی‌کند، واکنش خود را داریم و رایزنی‌های لازم را در این رابطه خواهیم داشت.

* پیام آمریکا به ایران چه بود؟

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال خبرنگار نیویورک تایمز که پرسید «پیامی که شما برای آمریکا داشتید در پاسخ به آن پیام‌هایی که گفتید آمریکا به ایران می‌دهد، چه بوده است؟» اظهار داشت:  آمریکایی‌ها به طور مشخص در پیامشان می‌خواهند به ما اطمینان بدهند که به دنبال توسعه‌ جنگ نیستند.

خبرنگار نیویورک تایمز از وزیر امور خارجه ایران پرسید که «به نظر شما این اتفاق خوبی هست؟ شما به آمریکا چه پیام مکتوبی دادید؟ شما برای کمک به آتش بس از آمریکا درخواستی نکردید؟» که امیرعبداللهیان پاسخ داد: این حرف آمریکا بر روی کاغذ بله خوب است، اما ما بر اساس رفتار آمریکا قضاوت می‌کنیم و نه صرفا بر اساس گفتار آمریکا. اما طرفی که به دنبال توسعه جنگ نیست، بی حد و حصر به اسرائیل سلاح نمی‌دهد. طرفی که به دنبال توسعه‌ جنگ نیست، فقط یک طرف جنگ را مورد حمایت قرار نمی‌دهد، آن هم طرف اشغالگر را! شما ببینید آقای بایدن آمد تل‌آویو، آقای بایدن خواست اشاره‌ای هم به مسائل انساندوستانه داشته باشد. لذا گفت هماهنگ کردیم ۲۰ کامیون کمک انساندوستانه از رفح وارد غزه بشود!! شما ببینید فردی در تراز رئیس جمهور آمریکا آمده در منطقه و گویی می‌خواهد خبری مهم بدهد و می‌گوید ۲۰ کامیون! کمک انسانی قرار است وارد رفح چند میلیونی و غزه چند میلیونی شود. چنین اظهاراتی اصلا در تراز رئیس جمهور یک کشور نیست که بخواهد به چنین شکلی صحبت کند.

وی ادامه داد: انتظار این است که وقتی از کمک انسانی صحبت می‌کنید، حداقل حجم بالایی از کمک‌های انساندوستانه با نظارت سازمان صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل بتواند وارد غزه شود. اما آقای بایدن حتی در مورد حمله به بیمارستان المعمدانی، همان قضاوت نتانیاهو را می‌کند و می‌گوید «نه اصلا صحت ندارد و یکی از گروه‌های فلسطینی این بیمارستان را هدف قرار داده». در حالی که می‌توانست بگوید یک کمیته‌ حقیقت یاب باید ابعاد این موضوع را روشن کند. هیچکس در منطقه‌ ما این را نمی‌پذیرد. هیچ عقل سلیمی در منطقه‌ ما نمی‌پذیرد که اسرائیلی که ۷۰۰۰ زن و کودک فلسطینی را طی سه هفته به قتل رسانده، خط قرمزش یک بیمارستان باشد که آن را هدف قرار نداده باشد! کلیسا، مسجد، کلینیک کودکان، همه جا را هدف قرار داد.

* پاسخ ایران به پیام آمریکا

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش خبرنگار نیویورک تایمز که «شما به آمریکا چه پیامی دادید در پاسخ به آن پیام؟» اظهار داشت: می‌خواهم تأکید کنم ما هم واقعا دنبال توسعه‌ جنگ نبوده و نیستیم. ولی به طرف آمریکایی به صراحت گفتیم که وقتی شما به طور تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرید، آن هم در شرایط جنگ و قتل عام مردم، آمریکا در موقعیتی نیست که به دیگران توصیه کند که خویشتنداری کنید.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که «از آمریکا برای برقراری آتش بس درخواست کمک نکردید؟» گفت: در خصوص آتش بس، خود فلسطینی‌ها باید تصمیم بگیرند. البته ما از ظرفیت سیاسی خودمان برای کمک به صلح و ثبات و امنیت در منطقه استفاده می‌کنیم.

خبرنگار نیویورک تایمز با بیان اینکه «قبل از اینکه این اتفاقات رخ دهد، ایران و عربستان و حتی ایران و مصر، قدم‌هایی برای عادی سازی روابط بر می‌داشتند، جنگ در غزه آیا باعث شده که مواضع مشترک ایران و کشورهای عرب منطقه نزدیک‌تر شود؟» که رئیس دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: ما اخیرا نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی را در جده داشتیم با حضور جمع زیادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی، از نزدیک شاهد بودیم که شدت و گسترش جنایات جنگی رژیم اسرائیل باعث همبستگی، همگرایی و همدلی بیشتر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی شده است. لذا در خصوص همه‌ کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه من معتقدم که یک همبستگی و توافق آرای بیشتری در دفاع از مردم فلسطین و محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی حاصل شده است.

* روابط با عربستان در مسیر درست خودش قرار دارد

وی ادامه داد: روابط ما با عربستان سعودی در مسیر درست خودش قرار دارد. در راستای همین تحولات و بحران منطقه ، رئیس جمهوری اسلامی ایران با آقای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اولین تماس تلفنی را داشتند، گفت‌و‌گوهای بسیار مهم و مثبتی انجام شد. من دو بار با وزیر خارجه‌ مصر صحبت کردم. ما احساس می‌کنیم که امنیت یک مقوله‌ به هم پیوسته است و اینطور نیست که اگر در بخشی از منطقه ناامنی صورت بگیرد، نمی‌تواند به بخش‌های دیگر سرایت کند. من فکر می‌کنم این فهم در بین همه‌ کشورهای منطقه وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم به جای این که پیام بفرستند به کشورهای مختلف و بگویند «خویشتنداری کنید»، دست از حمایت‌های کورکورانه از رژیم صهیونیستی بردارند و مانع قتل زنان و کودکان در غزه شوند.

 *  تنشی بین مردم و حکومت وجود ندارد

خبرنگار نیویورک تایمز با بیان اینکه «ایران یک سال پر التهاب را پشت سر گذاشته و اعتراضات به روش حکمرانی جمهوری اسلامی ایران گسترده بوده است.» از امیرعبداللهیان پرسید که «وضعیت ایران را چگونه می بینید؟ نگران تنش بین مردم و حکومت و بحران مشروعیت نیستید؟» که وزیر خارجه با تأکید بر اینکه تنشی بین مردم و حکومت وجود ندارد، عنوان کرد: مشروعیت نظام در ایران برآمده از خواست مردم است. از شما می خواهم بپرسم. سال گذشته در همین ایام، به خاطر فوت غم انگیز یک دختر ایرانی، در همین آمریکا، در اروپا چه جنجال و غائله‌ای برای ایجاد آشوب و بلوا در ایران ایجاد کردند. یک دختر ایرانی با یک فوت غم‌انگیزی که رئیس جمهور ما بلافاصله دستور دادند که کمیته حقیقت یاب تشکیل بشود، اما امسال بیش از ۷۳۰۰ زن و کودک و غیر نظامی فلسطینی در غزه قتل عام شدند، اما همان دولت هایی که پارسال برای فوت یک دختر جنجال به پا کردند، در طرف جنایتکار قرار گرفتند.

این خبرنگار گفت: « همین انتقاد هم از ایران می شود که آن طور که نگران کشته شدن فلسطینی‌ها هستید، نظرتان در مورد ویدئوهایی که (از اتفاقات سال گذشته منتشر شد) چیست؟» که امیرعبداللهیان بیان کرد: شما این موارد را در رسانه‌های کاملا جهت دار دیده‌اید. ما راجع به این مسائل مستندات زیادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد عوامل خارجی که وارد شدند، آن‌ها بحران درست کردند. سال گذشته چند هزار نیروی پلیس ما زخمی شدند و تعدادی به شهادت رسیدند با گلوله‌ مستقیم افرادی که هدایت شده در ارتباط با سازمان‌های تروریستی بیرونی وارد ایران شده بودند و با این سلاح‌ها در واقع مردم را به قتل می‌رساندند و پلیس را هم به قتل می‌رساندند. اگر بخواهیم راجع به ابعاد آن صحبت کنیم نیازمند یک مصاحبه‌ دیگر است.

خبرنگار نیویورک تایمز همچنین از امیرعبداللهیان پرسید: « خانم نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، را کی آزاد می‌کنید؟ چرا ایشان آزاد نمی‌شود؟ نوشتن و فعالیت ایشان چه خطری برای ایران دارد؟» که وزیر امور خارجه پاسخ داد: این جایزه با اهداف سیاسی به ایشان داده شده است. اطلاعات شما در این موضوعات کاملا یک طرفه است. ایشان یا هر شخص دیگری، باید در چارچوب مقررات کشور عمل کند.

لینک کوتاه : http://www.navarnews.ir/?p=1917

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

برچسب ها
اراذل و اوباش، نیروی انتظامی ، زنجان اربعین حسینی ارزش‌هایی دینی،امنیت ملی، زنجان اشتغالزایی ،مدد جویان کمیته امداد، زنحان امید آفرینی ، خدمت به مردم، زنجان اهدا جهیزیه ،وام اشتغالزایی ،زنجان، بسیج سازندگی اهدا عضو ، اهدا زندگی ، مرگ مغزی ، زنجان تعاونی روستایی ، تعاونی زنان خانه دار، تعاونی زنان روستایی ،تعاون،زنجان توجه به معیشت کارگر ان، زنجان، انجام کار جهادی جشن عاطفه‌ها ،بازگشایی مدارس، کمیته امداد جشنواره پانتومیم ، رویداد هنری، زنجان جهاد تبیین ،امید آفرینی ، زنجان جهیزیه، سپاه، کمیته امداد، زنجان دفاع مقدس دفاع مقدس ،ایثار، شهادت ، زنجان راهداری ،اعزام به مشهد مقدس ، زنجان راه‌های مواصلاتی ،ترافیک، زنجان رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن (ع)، زنجان رهبر معظم انقلاب زنجان زنجان ، سازمان ملل سالمند، کمیته امداد، زنجان سد بلوبین ، تامین آب ، زنجان سردار شهید شبکه فیبر نوری، آبفا ، زنجان شهادت امام رضا ،مشهد مقدس ،زنجان شهید شیهدگمنام طرح آبرسانی ،اقدام‌ملی مسکن، زنجان عرضه برنج ، زنجان، فروشگاه عرضه تایر، دولتی، زنجان مجوز، ساماندهی ، زنجان محرمعلی صالحی مدارس مسکن،مستاجران، املاک و مستغلات ناوگان حمل و نقل عمومی ،فیبر نوری ،غرفه‌های سبزه میدان ، زنجان نقاط حادثه‌خیز ،حملو نقل جاده‌ای ، زنجان نهضت ملی مسکن،صائین قلعه، زنجان نه وار نیوز هلال احمر همایش مثل مصطفی ، بسیج، یادواره شهدای ، مشهد مقدس ،زنجان