تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
8

نگاهی به عملکرد دو ساله دولت رئیسی/ دولت سیزدهم؛ پیشرو در مسیر توسعه و پیشرفت کشور

  • کد خبر : 827
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
نگاهی به عملکرد دو ساله دولت رئیسی/ دولت سیزدهم؛ پیشرو در مسیر توسعه و پیشرفت کشور
دو سال از عُمر چهار ساله دولت سیزدهم گذشت. در این ایام، دولت مردمی فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت‌سر گذاشت اما با این حال از مسیر تحول و پیشرفت کاسته نشد.

به گزارش نه وار نیوز : دو سال از برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری گذشت. درست در چنین روزی (۲۸ خرداد) ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود در انتخابات، «سید ابراهیم رئیسی» را به عنوان هشتمین رئیس‌ جمهور ایران برگزیدند.

رئیسی درحالی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل گرفت که ایجاد تحول در کشور از طریق تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت را در دستور کار خود قرار داد تا کشتی به گل نشسته حسن روحانی را نجات دهد.

بنابراین دولت سیزدهم با شعار و گفتمان دولت مردمی و با هدف تحول در عرصه خدمت تشکیل شد. مشی دولت و شخص رئیس جمهور از ابتدای شروع به کار دولت مردمی، پرهیز از حاشیه‌ها، تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات بوده است. 

حال که دو سال از عُمر چهار ساله دولت سیزدهم پشت سر گذاشته شد، بر آن شدیم تا فعالیت‌ها، وعده‌ها این دولت را بررسی کنیم.

یکی از چالش‌های مهم دولت مردمی در شروع فعالیت مرگ روزانه ۷۰۰ نفر به دلیل بیماری کرونا، ضعف مفرط مجموعه‌های دولتی در مدیریت بحران کرونا و ممانعت دولت‌های غربی از ورود واکسن کووید به کشور بود که دولت مردمی در مواجهه با این چالش‌ها و مسائل، تلاش‌های فراوانی را برای مدیریت بحران کرونا و کاهش تأثیرات منفی آن انجام داد.

کاهش شدید درآمدهای دولت به دلیل وضعیت اسفناک فروش نفت (بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز) و عدم دسترسی به درآمد حاصل از آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه، کسری شدید بودجه و به تبع آن افزایش سرسام آور تورم را اجتناب ناپذیر کرده بود. شروع تنش‌های منطقه‌ای و جنگ اوکراین، از جمله عوامل مهمی بود که بر شرایط کشور تاثیر داشت. همچنین تورم بالای ۵۰ درصد، رشد بالای نقدینگی، افزایش خاموشی‌ها در فصل تابستان، کاهش ذخایر آبی کشور و رشد اقتصادی منفی نتیجه فقدان تدبیر و امید در مجموعه دولت قبل بود که کار را برای دولت دشوار می‌نمود.

در کنار همه این چالش‌ها و مسائل دیگر، بی برنامگی و بی انگیزگی دولت قبل برای بهبود شرایط مهمترین موضوعی بود که باعث ناامیدی و نارضایتی مردم از شرایط کشور شده بود. اما با عنایت الهی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدابیر مؤثر، دولت مردمی توانست وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را بهبود بخشد. با افزایش تولید، کاهش تورم و افزایش درآمدهای دولتی، امیدواری و رضایت عمومی مردم نسبت به عملکرد دولت افزایش یافت و در ادامه، دولت مردمی با برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از تجربیات گذشته، به عنوان یک دولت پیشرو در مسیر توسعه و پیشرفت، به مسیری استوار و پایدار وارد شد. 

به هر حال؛ در نتیجه انجام اقدامات دولت سیزدهم، بالغ بر ۴۲۷ همت (هزار میلیارد تومان) در سال ۱۴۰۱ درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشدی ۵۴ درصدي داشته است که این افزایش عمدتا از محل مؤدیان جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول معوقات مالیاتی بوده است. همچنین در دولت مردمی به منظور جلوگیری از رشد تورم، روش‌های تأمین مالی دولت و کسری بودجه اصلاح گردید. یکی دیگر از راهبردهای دولت در حوزه تحول اقتصاد توسعه صادرات از طریق فعالسازی ظرفیت‌های تجارت خارجی بوده که اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفته است.

همچنین اعطای تسهیلات به بخش‌هاي مختلف اقتصادي طي سال ۱۴۰۱ معادل ۳/۴۴۴۸۵ هزار ميليارد ریال که نسبت به رقم دوره مشابه سال قبل به ميزان ۳/۴۵ درصد افزايش نشان می دهد. کاهش ۱۳.۶ درصد تعداد بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل نسبت به سال آخر دولت دوازدهم (تعداد بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل در سال ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۷۱، ۹۵۳ و ۸۵۸ مورد بوده) که حاکی از اثربخش بودن اقدامات دولت مردمی در بهبود فضای کسب و کار است. کاهش ۳/۳۵ درصدی (۹۵۵۵۸ نفر) مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰که نشان دهنده کاهش اخراج کارگران نسبت به ادوار گذشته است و شناسایی ۲۴ میلیون نفر دهک ۱ تا ۳ و ۵۴ میلیون نفر دهک ۴ تا ۹ برای ساماندهی پرداخت یارانه معیشتی، افزایش ۵۰ درصدی سرانه مستمری خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک و ساماندهی یارانه و نحوه توزیع آرد و نان و صرفه جویی روزانه حدود ۶۰۰۰ تن آرد از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است.

میزان تولید غلات (گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‌ای) در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) پایان دولت دوزادهم، ۱۵.۷ میلیون تن بوده که در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ۲۱ میلون تن افزایش یافته که نشان می دهدتولید غلات نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۲ درصدی داشته است.

همچنین میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) پایان دولت دوازدهم به ترتیب بالغ بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تن بوده که در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ترتیب به ۱۱ میلیون ۵۰۰ هزار تن و ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته که نشان می دهد خرید تضمینی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

ورود بیش از ۶ میلیون نفر گردشگر خارجی به کشور، بازدید ۳۶ میلیون نفر از موزه‌ها و بناهای تاریخی و فرهنگی در دولت مردمی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲، انجام بیش از ۱۹۹ میلیون سفر داخلی در دولت مردمی تا پایان فروردین ۱۴۰۲، صادارت ۳۷۰ میلیون دلار صنایع دستی از ابتدای فعالیت دولت مردمی تا پایان سال ۱۴۰۱ از اقدامات دیگر این دولت است.

به گزارش دانا؛ دو سال از دولت سیزدهم گذشت. در این دو سال، دولت مردمی فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت‌سر گذاشت و با مشکلات داخلی و خارجی متعددی دست‌وپنجه نرم کرد و با چالش‌های جدی مواجه بوده که مهمترینش آشوب ها و ناآرامی های طراحی شده از سوی جریان معاند و دولت‌های مستکبر بود. اما با این حال، از تمرکز دولت بر حل مسائل و مشکلات مردم فرو کاسته نشده و مسیر تحول و پیشرفت همچنان ادامه دارد. 

همچنین رویکرد اصلی این دولت بر ارتباط مستقیم با مردم و نخبگان، با هدف فراهم کردن فضایی برای گفتگو، شنیدن نیازها و مشکلات افراد و دریافت پیشنهادات و انتقادات آن‌ها بوده است. دولت سیزدهم تلاش کرده است تا با برگزاری جلسات و گفتگوهای عمومی، از طریق رسانه‌های مختلف و همچنین در نشست‌ها و جلسات خصوصی با نخبگان، بازخورد مردم را دریافت کند و بر اساس آن اقدامات لازم را به عمل آورد.

لینک کوتاه : http://www.navarnews.ir/?p=827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

برچسب ها
اراذل و اوباش، نیروی انتظامی ، زنجان اربعین حسینی ارزش‌هایی دینی،امنیت ملی، زنجان اشتغالزایی ،مدد جویان کمیته امداد، زنحان امید آفرینی ، خدمت به مردم، زنجان اهدا جهیزیه ،وام اشتغالزایی ،زنجان، بسیج سازندگی اهدا عضو ، اهدا زندگی ، مرگ مغزی ، زنجان تعاونی روستایی ، تعاونی زنان خانه دار، تعاونی زنان روستایی ،تعاون،زنجان توجه به معیشت کارگر ان، زنجان، انجام کار جهادی جشن عاطفه‌ها ،بازگشایی مدارس، کمیته امداد جشنواره پانتومیم ، رویداد هنری، زنجان جهاد تبیین ،امید آفرینی ، زنجان جهیزیه، سپاه، کمیته امداد، زنجان دفاع مقدس دفاع مقدس ،ایثار، شهادت ، زنجان راهداری ،اعزام به مشهد مقدس ، زنجان راه‌های مواصلاتی ،ترافیک، زنجان رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن (ع)، زنجان رهبر معظم انقلاب زنجان زنجان ، سازمان ملل سالمند، کمیته امداد، زنجان سد بلوبین ، تامین آب ، زنجان سردار شهید شبکه فیبر نوری، آبفا ، زنجان شهادت امام رضا ،مشهد مقدس ،زنجان شهید شیهدگمنام طرح آبرسانی ،اقدام‌ملی مسکن، زنجان عرضه برنج ، زنجان، فروشگاه عرضه تایر، دولتی، زنجان مجوز، ساماندهی ، زنجان محرمعلی صالحی مدارس مسکن،مستاجران، املاک و مستغلات ناوگان حمل و نقل عمومی ،فیبر نوری ،غرفه‌های سبزه میدان ، زنجان نقاط حادثه‌خیز ،حملو نقل جاده‌ای ، زنجان نهضت ملی مسکن،صائین قلعه، زنجان نه وار نیوز هلال احمر همایش مثل مصطفی ، بسیج، یادواره شهدای ، مشهد مقدس ،زنجان